Laatste nieuws

Recordaantal e-bikes verkocht in 2019, weer meest verkochte fiets

Recordaantal e-bikes verkocht in 2019, weer meest verkochte fiets

28 februari 2020

Vorig jaar werd een recordaantal e-bikes verkocht, melden RAI Vereniging, BOVAG en onderzoeksbureau GfK vrijdag. Fietsverkopers wisten 420.000 e-bikes aan de man te brengen, een stijging van 2,6 procent ten opzichte van 2018.

De totale omzet uit de fietsverkoop steeg voor het zevende jaar op rij. In totaal verkochten fietswinkels vorig jaar voor 1,252 miljard euro aan fietsen. Zo’n 70 procent van deze omzet werd behaald met de verkoop van elektrische fietsen.

E-bikes zijn hiermee in de afgelopen jaren de standaard geworden. In 2014 kwam nog 414 miljoen euro van de omzet van fietswinkels uit de verkoop van e-bikes.

Met een marktaandeel van 41,7 procent is de e-bike voor het tweede jaar op rij het meest verkochte type fiets in Nederland. Gemiddeld betaalt een consument 2.067 euro voor een e-bike.

Fietsenmakers hard op zoek naar personeel, hoop gevestigd op zij-instromersAfbeelding met fiets, persoon, gebouw, volgende

Automatisch gegenereerde beschrijving

Beeld ©

Hoewel er meer Nederlanders in de fietsbranche werken, zijn er nog steeds te weinig fietsenmakers. De oplossing wordt op meerdere plekken gezocht in het omscholen van zij-instromers.

“Ik heb het als fietsenmaker ongelofelijk druk. Ik doe het nog steeds alleen, maar ik werk vaak langer door. En hoewel ik eigenlijk op dinsdag dicht ben, sta ik toch vaak weer fietsen te maken. “

Aan het woord is fietsenmaker Richard Bogert. Hij opende in september 2018 Vestingfiets in Naarden. Nadat hij vanaf 1998 als fietsenmaker in loondienst had gewerkt en vanaf 2000 een eigen lunchroom had, lonkte een eigen fietsenzaak weer.

“Ik heb twee hobby’s: horeca en fietsen maken. Vorig jaar dacht ik: ik ga toch weer als fietsenmaker aan de slag. Maar wel met een eigen zaak, want ik hou van ondernemen.”

Moeilijk personeel krijgen 

Hij vond een mooi pand in de vesting van Naarden en sindsdien loopt het storm. “Eerst deed ik alleen reparaties, maar al gauw ben ik er ook bij gaan verkopen. Dat had ook een voordeel, want fietsmerken bieden vaak cursussen aan waarbij je bijvoorbeeld snel leert hoe zo’n e-bike in elkaar zit.”

Het is moeilijk personeel krijgen, vertelt hij. “Je wil iemand hebben die het precies zo doet als jij, die je ook een paar uurtjes in de zaak alleen kan laten. Daar moet je tijd in steken, maar het liefst wil je iemand die meteen kan inspringen. Op zaterdag heb ik een jongen van 13 die me drie uurtjes helpt. Misschien dat hij later voor het vak kiest.”

22,9 miljoen fietsen

Bogerts is niet de enige die het druk heeft. In Nederland zijn ruim 22,9 miljoen fietsen en jaarlijks worden er een miljoen fietsen verkocht. In de tussentijd moeten alle exemplaren met enige regelmaat worden onderhouden en gerepareerd.

Er zijn de afgelopen jaren meer fietsenwinkels bijgekomen, mede doordat steeds meer online verkopers een fysieke winkel openen. “Als je een elektrische fiets van 2500 euro koopt, dan wil je die toch graag even uitproberen,” vertelt Tom Huyskens van Bovag. “Om een goede service te bieden, is het toch wel belangrijk om een fysieke locatie te hebben waar mensen kunnen komen voor reparaties.”

Daarbij komt nog dat het vak steeds specialistischer is geworden. Waar de fietsenmaker vroeger vooral banden plakte en kettingkasten smeerde, zijn er met de komst van e-bikes en ingebouwde navigatiesystemen steeds meer technische vaardigheden nodig.

9000 werknemers

Cijfers over hoe groot het tekort is, zijn er niet. Momenteel werken er naar schatting ruim 9000 werknemers in de fietsbranche en jaarlijks volgen er zo’n 300-350 leerlingen de mbo-opleiding tot fietstechnicus. Maar dat zijn er lang niet genoeg en dat leidt tot lange wachttijden, zeker met het mooie weer wanneer veel mensen hun tweewielers uit de schuur halen

“In een standaard fietsenzaak werken zo’n 5 tot 6 fietsenmakers op de werkplaats. En dan heb je natuurlijk nog veel grotere zaken met nog meer personeel”, vertelt Marianne van der Borg van de Tweewieler Academy, een kennis-, opleidings- en trainingscentrum voor de tweewielerbranche.

Jaarlijks schoolt de Tweewieler Academy 50 tot 80 zij-instromers om tot fietsenmaker. “Het zijn mensen die vrijwillig een carrièreswitch maken, of die bijvoorbeeld bij een reorganisatie boventallig zijn verklaard. Wel zie je dat het vaak mensen zijn die vanuit een fietshobby al ervaring en affiniteit hebben met fietsen.”

Specifieke opleidingen

Vervolgens leren ze in een vierdaagse cursus de basis van het onderhoud aan een fiets en het afleveringsklaar maken. Van der Borg: “Daarmee kunnen ze vervolgens solliciteren bij een fietsenmaker. Daar hebben ze een leer-werkomgeving, die we kunnen aanvullen met specifieke opleidingen.”

Sinds 2017 leidt Tweewieler Academy in het gehele land middels bedrijfsscholen ook nieuwe medewerkers op. In een periode van twee jaar krijgen jongeren en vak volwassenen alles over techniek en communicatie op het gebied van fietstechniek aangeboden. Inmiddels zijn via dit traject zo’n 150 mannen en vrouwen aan het werk. Ook biedt de Tweewieler Academy in samenwerking met het UWV opleidingen van vier maanden aan met de intentie tot een baan. Concurrent Bikeflex leidt eveneens jaarlijks in acht weken tijd zo’n 100 monteurs op die via het UWV komen.

Zelf iemand opleiden

Baankansen zijn er in ieder geval volop, benadrukt Van der Borg. “Er kloppen regelmatig ondernemers aan met de vraag of we nog mensen weten. Wat dat betreft zouden we nog wel veel meer mensen willen opleiden en omscholen.”

Fietsenmaker Bogert is in ieder geval hoopvol over het vak. “Hier in Naarden was er laatst vanuit het vmbo een soort banenmarkt waarbij leerlingen een dagje konden meelopen met een beroep naar keuze. We stonden met allemaal standjes, van kraanmachinist tot fietsenmaker. Er kwamen best wel wat leerlingen op me af en uiteindelijk waren er vijf die voor mij koen. Het zou leuk zijn om straks iemand aan te nemen en zelf gericht op te leiden.”



Victoria domineert E-Bike Top 10 Consumentenbond

NieuwsUitgelicht
 
 
DEN HAAG – Recentelijk heeft De Consumentenbond weer een grote e-bike test gedaan, waaraan 330 elektrische fietsen deelnamen. Tien fietsen, die allemaal een 8,3 scoorden, bereikten daarmee de Top 10 van deze test. Opvallend is dat Hartje Benelux, met maar liefst 4 modellen van Victoria de hoofdrol opeist.

Ron Yanse (Hartje Benelux): “Het is prettig dat het oordeel van een onafhankelijke en deskundige instantie als De Consumentenbond komt. Dan hoor je het ook eens van een ander.”

Ieder jaar neemt De Consumentenbond de tijd om een uitvoerige e-bike test te organiseren. Zo ook dit jaar, waarover het bericht in de De Consumentengids van juni. In totaal werden 330 e-bikes getest. De beste elektrische fietsen geven volgens De Consumentenbond soepele elektrische ondersteuning af zodat het trappen heel natuurlijk aanvoelt. De winnende e-bikes komen met gemiddelde tot hoge ondersteuning flink ver op 1 acculading en hebben een krachtige motor, die je ook steile hellingen op krijgt. Verder hebben deze fietsen een goed bedienbaar en afleesbaar display.

PRIJS-KWALITEIT VERHOUDING DOORSLAGGEVEND | “De testoordelen zijn grotendeels gebaseerd op het aandrijfsysteem (motor, accu en display) van de fiets. Daarnaast nemen we ook de uitrusting van de fiets mee in het oordeel,” aldus Ronald Kamp, Expert Auto, Fiets & Reizen van De Consumentenbond.De Top 10 van beste e-bikes wordt gedomineerd door Victoria (4 modellen) en Gazelle (2 modellen), aangevuld door Winora, Kalkhoff, Cannondale en KOGA. De fietsen in deze Top variëren in prijs van € 2575,- (Victoria eTrekking 8.8) tot € 3450,- (KOGA E-Lement). Omdat alle fietsen een score behaald hadden van 8,3, was de prijs-kwaliteit verhouding uiteindelijk doorslaggevend voor de definitieve rangschikking.

7,9 VOOR ACTIERADIUS | Victoria was niet alleen het best vertegenwoordigd met 4 modellen, het merk kwam ook als testwinnaar uit de bus met de eTrekking 8.8, die het gunstigst van allemaal geprijsd was en beschikte over een Bosch Performance Line (Cruise) middenmotor, een 500Wh accu en Bosch Intuvia display. “Deze combinatie hebben we getest. Deze e-bike is voorzien van 10 derailleurversnellingen, voorvork- en zadelpenvering en hydraulische schijfremmen. De zithouding is vooral sportief. De actieradius (afstand op volle accu) is zeer goed en scoorde een 7,9. De motor biedt een goede, soepel aanvoelende, ondersteuning in alle omstandigheden, zeker als het parcours zwaarder wordt. Het los-/aankoppelen van de batterij gaat prettig en het display, met fijne bediening, is afneembaar om diefstal onaantrekkelijker te maken. Krachtige hydraulische schrijfremmen,” aldus het testoordeel van De Consumentenbond, die als enige kritiekpunt op te merken had dat de middenmotor van Bosch niet geruisloos was.

HUISBEURZEN | Ron Yanse, verkoopleider van Hartje Benelux, was vanzelfsprekend blij met het behaalde testresultaat van Victoria. “Uiteraard zijn we dankbaar, maar tegelijkertijd ook niet echt verrast. We weten al tijden dat we fietsen maken met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, alleen is het prettig dat het oordeel van een onafhankelijke en deskundige instantie als De Consumentenbond komt. Dan hoor je het ook eens van een ander,” aldus Yanse. “Voor onze dealers is dit natuurlijk ook prettig, dit geeft ze weer extra verkoopargumenten in de winkel. Wij verkopen onze fietsen uitsluitend aan de erkende vakhandel.”
Yanse wijst er nog op dat de modellen van Victoria te zien zullen zijn op de aankomende huisbeurzen van Hartje in Keulen (12 t/m 14 juli), Hoya (9 t/m 11 augustus) en Zutphen (1 t/m 9 september) en op de Eurobike in Friedrichshafen (4 t/m 9 september).

TOP 10 E-BIKE TEST CONSUMENTENBOND 2019 | De Top 10 van beste elektrische fietsen uit de E-Bike Test van De Consumentenbond in 2019 ziet er als volgt uit:

  1. Victoria eTrekking 8.8 (€ 2575,-)
  2. Winora Sinus Tria (€ 2700,-)
  3. Gazelle CityZen T10 (€ 2725,-)
  4. Victoria eTrekking 12.8 (€ 2750,-)
  5. Victoria eManufaktur 10.8 (€ 2850,-)
  6. Victoria eManufaktur 9.7 (€ 3050,-)
  7. Gazelle Ultimate T10 HMB (€ 3100,-)
  8. Kalkhoff Endeavour 5.B XXL (€ 3200,-)
  9. Cannondale Mavaro (City) Performance (€ 3400,-)
  10. KOGA E-Lement (€ 3450,-)

E-bikes: verkopen in 2018 bereiken een recordaantal

In 2018 heeft de fietsbranche een recordomzet behaald van 1,22 miljard euro, mede door de groeiende interesse in de aanschaf van een e-bike.

Een reden hiervoor is het feit dat de zomer van 2018 van het vroege voorjaar tot het late voorjaar geduurd heeft. De gunstige economie kan ook een reden zijn voor de stijging. Uit cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en onderzoeksbureau GFK blijkt dat voornamelijk de interesse in e-bikes gegroeid is. Er werden 1,01 miljoen fietsen verkocht, waarvan 823 miljoen euro voor de aanschaf van elektrische fietsen.

De stadsfiets wordt ingeruild

Elektrisch fietsen begint ‘het nieuwe normaal’ te worden. dit komt met name doordat e-bikes tegenwoordig voor jong en oud gemaakt worden in allerlei toepassingen. De e-bike is te gebruiken als mountainbike, transportfiets en als bakfiets voor ouders en kinderen.

De populariteit van de e-bike heeft ervoor gezorgd dat men de normale stadsfiets inruilt voor een elektrische fiets. In 2017 bestond 42 procent van de verkoop uit stadsfietsen, in 2018 was dit 34 procent.

Verduurzaming van mobiliteit

De gestegen verkopen worden gezien als verduurzaming van de mobiliteit. Dit is een belangrijke stap in een duurzaam mobiliteitssysteem en een gezondere samenleving. Naar verwachting zal er ook stijging gaan plaatsvinden voor de aanschaf van een e-bike voor zakelijke doeleinden. Hierbij is een randvoorwaarde opgesteld dat dorpen en steden goed bereikbaar zijn met de fiets.