Pinion zal met ON.E e-bikes laten veranderen

20-06-2023

Pinion zal met ON.E e-bikes laten veranderen

 

 

RIVA DEL GARDA (IT) – Bijna twee maanden geleden organiseerde Pinion in het Italiaanse Riva del Garda een speciale persconferentie, waar ze een bijzondere noviteit presenteerden. Met de Pinion ON.E gaan ze een grote innovatieve stap verder door in hun versnellingsbak een e-bike aandrijving te integreren.

nieuwsfiets reportVoorwaarde om de persconferentie te mogen bezoeken was dat er vooral wel een geheimhoudingsverklaring getekend moest worden, want de officiële lancering staat voor de Eurobike gepland, die morgen van start gaat. De reden waarom Pinion de media bij elkaar geroepen had, was in ieder geval wel een bijzondere. Het merk heeft een naam hoog te houden als het gaat om de productie van high-end versnellingsbakken voor fietsen. Vorig jaar werd nog het Smart-Shift systeem, dat debuteerde op de Stromer ST7, gelanceerd, waarmee elektronisch geschakeld kan worden. Nog geen jaar later vraagt Pinion in de industrie aandacht voor de ON.E, waarmee ze de markt van elektrisch aandrijfsystemen gaan betreden.

Wegvallen van derailleur en cassette gaat bij Pinion gepaard met drastisch minder onderhoud

In de ON.E presenteert Pinion een e-bike middenmotor waarmee ook hun versnellingsbak is gecombineerd. Met dit concept zijn ze misschien niet de eerste, maar naar eigen zeggen wel de lichtste en de meeste compacte. Het eindresultaat verschilt qua omvang niet veel van normale middenmotoren, waarin geen versnellingsbak geïntegreerd is. De MGU (motor gearbox unit) bevindt zich centraal en laag in het trapasgebied, wat resulteert in een optimale gewichtsverdeling van de e-bike. Het wegvallen van de externe achterderailleur en cassette gaat ook gepaard met drastisch verminderd onderhoud. Een MGU en zijn geïntegreerde schakeltechnologie werkt vrijwel slijtagevrij en vereist niet meer dan een olieverversing om de 10.000 kilometer. Bovendien vermindert het systeem de onafgeveerde massa van het achterwiel aanzienlijk, wat resulteert in betere veerprestaties en uiteindelijk leidt tot meer comfort en tractie. “De e-bike heeft de laatste jaren een waanzinnige ontwikkeling doorgemaakt, waarbij de middenmotor heel duidelijk de dominerende aandrijving is,” zegt Pinion’s CEO Christoph Lermen. “Maar wel altijd met separate versnellingssystemen. Onze inzet was om een heel onderhoudsvrij systeem te gaan ontwikkelen, omdat onderhoud nog altijd een belangrijk thema is bij e-bikes. We hadden met onze technologie natuurlijk al een goede basis,” stelt Lermen. “Daarop voortbordurend hebben we een geïntegreerde eenheid ontwikkeld.”

nieuwsfiets nieuws pinion 5

Maximale ondersteuning tot 400% bij ingangskoppel tot 250 Nm

Alle MGU-versies zijn gebaseerd op 48 volt-technologie en bieden ongeveer 85 Nm koppel in vergelijking met conventionele motoren zonder geïntegreerde versnellingsbak. Door de geïntegreerde versnellingsbak zijn de waarden van de uitgaande as echter niet direct vergelijkbaar met die van gewone middenmotoren. In de eerste vier versnellingen levert de MGU tot 160 Nm koppel aan het achterwiel. Het piekvermogen is 600 watt en 800 watt voor de S-pedelec uitvoeringen. De maximale ondersteuning is tot 400%, en dat bij een toelaatbaar ingangskoppel tot 250 Nm.

De Pinion technologie heeft zich bewezen als betrouwbaar, duurzaam en vraagt weinig onderhoud. Er is geen achterderailleur die uit de pas kan lopen of af kan breken. Daarnaast zijn tandwielkasten afgedicht tegen water en vuil. Gebaseerd op beproefde versnellingsbaktechnologie voor auto’s, vertrouwen Pinion-versnellingsbakken op efficiënte rechte tandwieloverbrengingen met twee sets tandwielen die in serie zijn geschakeld. Afhankelijk van de configuratie biedt de versnellingsbak 9 of 12 versnellingen in de MGU met een bereik tot 600%.

nieuwsfiets nieuws pinion 5

Speciale versie voor speed-pedelecs rondt het aanbod af

Door voor een modulaire benadering te kiezen bij het ontwerpen van het Pinion E-Drive-systeem, kon de Duitse fabrikant verschillende configuraties en versies van de MGU ontwikkelen. Elke versie heeft, afhankelijk van de individuele use-case, 9 of 12 versnellingen en wordt aangedreven door elektrisch schakelen. Bovendien is de software van het systeem verkrijgbaar in twee verschillende basistunes: ‘Comfort’ voor efficiënt en harmonisch woon-werkverkeer en betrouwbaar toeren over lange afstanden en ‘Performance’ voor superwendbaar off-road rijden. Een extra speciale versie voor speed-pedelecs rondt het aanbod af. Elke versie wordt geleverd met een andere motor- en versnellingsbakconfiguratie met individuele melodieën en instellingen die zijn afgestemd op het beoogde gebruik. MGU’s zijn verkrijgbaar in de Pinion E-Line, als E1.12- en E1.9-versies en als E-Speed-versies E1.12S en E1.9S. “De ECO modus is linear, wat inhoudt dat je tijdens het trappen wat extra power krijgt. De modi FLOW en FLEX zijn progressief, die duidelijk meer ondersteuning bieden, wat in terreinen prettig zal zijn. Daarbij is er nog onderscheid in een Comfort setup, die georiënteerd is op trekking en vakantiefietsen. Bij de Performance setup is de karakteristiek toegespitst op mountainbikes. Het topvermogen is bij beide setups gelijk, maar de ondersteuning komt bij Comfort eerder inzetten dan bij Performance. In de FLY-modus krijg je de optimale ondersteuning (tot 86 Nm).”

nieuwsfiets nieuws pinion 5

De Pinion motor wordt al in de automotive toegepast

Toepassing van Pinion ON.E zullen de e-bikes, die daarmee afgemonteerd worden, aanzienlijk veranderen. Om te beginnen zien de fietsen er duidelijk anders uit, want er zit geen cassette, derailleur of naaf op het achterwiel, waardoor nieuwe designvormen mogelijk worden.

De motoren schakelen elektronisch, waarbij Pinion gebruikt maakt van technieken, die ze ook in hun Smart Shifting toepassen. Later zal er ook nog een volautomatisch en elektronisch schakelende variant op de markt gebracht worden. Het systeem weegt 4 kg. Dat is weliswaar iets zwaarder dan een normale middenmotor, die meestal 2 tot 3 kg wegen, maar hierin is natuurlijk wel de versnelling geïntegreerd. “Voor de motor hebben we een partner gevonden, die vertrouwd is met de productie van elektrische motoren. We zijn uitgegaan van een motor, die al in de automotive toegepast wordt. Deze basismotor hebben we geoptimaliseerd voor fietsen,” vervolgt Lermen. “Zo hebben we samen met sterke partners verdere componenten ontwikkeld. Pinion is van oudsher een firma die mechaniek produceert en door de software nu ook een elektronicaproducent geworden. We hebben inmiddels een deskundig team in huis, maar we zijn toch gaan samenwerken met externe partners.”

nieuwsfiets nieuws pinion 5

Nadrukkelijke samenwerking met ZEG

Voor de bediening van de Pinion ON.E heeft de Duitse fabrikant nadrukkelijk de samenwerking gezocht met Biketec, die het FIT-platform voor e-bike integratiesystemen in de markt zet. Bij FIT hebben ze een modulair systeem ontwikkeld met verschillende controllers, displays, software, batterijen in diverse capaciteiten (535 Wh tot 1050 Wh) en opladers ontwikkeld in samenwerking met Pinion.

Biketec is onderdeel van ZEG en wordt toegepast op allerlei merken uit de ZEG-groep. Daardoor beschikt Pinion via Biketec meteen al over 4700 erkende dealers in Europa, die vertrouwd zijn met het FIT-systeem en daarom als servicepunt kunnen fungeren. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat het nieuwe concept van Pinion op maar liefst zes merken uit de ZEG-groep terug te vinden is. Concreet gaat het om Flyer, i:SY, Bulls, Pegasus, ZEMO en Kettler. Daarnaast horen ook Simplon, Tout Terrain en Rotwild tot de merken, die Pinion in de afgelopen twee jaar ondersteund hebben en in modeljaar 2024 Pinion ON.E exclusief kunnen toepassen. “We hebben deze merken in een vroeg stadium, in 2018 al, benaderd en gevraagd of ze willen meewerken. Mr. Honkomp (ZEG’s CEO Georg Honkomp. Red.) was meteen fan van ons eerste prototype en begreep al meteen het idee dat erachter zat. Ze zeiden al snel ‘we doen helemaal mee’,” laat Pinion’s managing director Thomas Raith weten. “Maar ik kan je verzekeren dat we het niet bij onze ‘launch partners’ laten. In de fietsindustrie moet je tegenwoordig al minimaal twee jaar vooruit werken, omdat de merken die nodig hebben om dit soort fietsen te ontwikkelen. We praten inmiddels al over modeljaar 2025 en 2026, dus we weten al zeker dat meer merken het gaan toepassen. We hebben meer klanten, die ons zullen gaan volgen en compleet weg gaan blijven van ketting schakelen. Dat komt ook door het universele van ons concept, dat je nu tegen gaat komen op high end MTB, trekking bikes, SUV’s, full suspension fietsen en ook cargo bikes komen eraan. In het begin zal je het vooral terug zien op premium e-bikes, want het heeft veel geld gekost om te ontwikkelen. Maar in de toekomst willen we het zeker naar het middensegment gaan brengen.”

WWW.PINION.EU

 

 

Het laatste nieuws ontvangen?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. We beloven je dat we vertrouwelijk omgaan met je gegevens en je niet te vaak zullen mailen. Je ontvangt alleen een nieuwsbrief als er ook echt nieuws is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *