Let op: Donderdag 5 december zijn we om 16.00 u gesloten

ANWB stopt (voorlopig) met fatbike verzekeringen

ANWB stopt (voorlopig) met fatbike verzekeringen

HOOGEVEEN – ANWB stopt vanaf 6 september met het verzekeren van fatbikes. De redenen hiervoor zijn de extreem hoge diefstalcijfers en de trend om fatbikes technisch aan te passen. Het besluit is nodig om fietsverzekeringen betaalbaar te houden.

De komende tijd gaat de ANWB onderzoeken hoe fatbikes in de toekomst toch op een verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Bestaande klanten krijgen bericht per wanneer de lopende verzekering wordt beëindigd. Het aantal verzekerde fatbikes bij de ANWB is sinds de invoering van de helmplicht voor snorfietsen snel gegroeid. De fiets met dikke banden is voor veel mensen een goed alternatief. “De keerzijde van de populariteit is grote diefstalgevoeligheid. In sommige delen van Nederland is de kans op diefstal zelfs zo groot, dat het niet de vraag is óf, maar wanneer je fatbike gestolen wordt,” zegt Floor van Workum, CEO ANWB Verzekeren. “We vinden het spijtig dat we dit besluit moeten nemen. Op dit moment hebben we echter geen andere keuze. De diefstalcijfers van fatbikes zijn torenhoog en om fietsverzekeringen voor eenieder betaalbaar te houden zijn we gedwongen om dit besluit te nemen.”

ANWB vindt opvoeren en ombouwen fatbikes een gevaarlijke trend

IEUWS ANWB FLOOR VAN WORKUM
Floor van Workum: ‘Het remmen van deze trend is dan ook een nadrukkelijk uitgangspunt als we de voorwaarden voor de nieuwe fatbike verzekering gaan ontwikkelen.’

Het diefstalprobleem beperkt zich volgens Van Workum niet alleen tot fatbikes. “Om te voorkomen dat we in de toekomst dit soort beslissingen vaker moeten nemen, hebben we als ANWB het initiatief genomen tot een branchebrede systeemaanpak fietsdiefstal. Hierin werken stakeholders samen op meerdere fronten tegelijk aan oplossingen van registratie, data-uitwisseling en beveiliging.”

Wat de ANWB ook een doorn in het oog is, is dat veel fatbikes na de verkoop worden aangepast, bijvoorbeeld door een gashendel aan te brengen, de fatbike op te voeren of beide. Dit vergroot het risico op schade en onveilige verkeerssituaties. Door de toevoeging van een gashendel of het opvoeren, krijgen deze fietsen de kenmerken van een snorfiets en mogen ze zonder kenteken niet de openbare weg op. Ongevallen met zulke motorrijtuigen zijn niet verzekerd via de aansprakelijkheidsverzekering van de bestuurder en kunnen daardoor grote financiële impact hebben. “Vanuit de ANWB vinden we het massaal opvoeren en ombouwen van fatbikes een gevaarlijke trend. Want naast de financiële aansprakelijkheidsrisico’s die het met zich meebrengt, zorgt het ook voor gevaarlijke situaties op de weg. Het remmen van deze trend is dan ook een nadrukkelijk uitgangspunt als we de voorwaarden voor de nieuwe fatbike verzekering gaan ontwikkelen.”

De komende tijd gaat de ANWB onderzoeken hoe fatbikes toch op een verantwoorde manier verzekerd kunnen worden. Denk daarbij niet alleen aan een passende premie, maar bijvoorbeeld ook aan beveiligings- en stallingseisen.

WWW.UNIGARANT.NL

Het laatste nieuws ontvangen?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. We beloven je dat we vertrouwelijk omgaan met je gegevens en je niet te vaak zullen mailen. Je ontvangt alleen een nieuwsbrief als er ook echt nieuws is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *