Let op: Donderdag 5 december zijn we om 16.00 u gesloten

Nieuw: De waterstoffiets

De e-bike heeft de laatste jaren sterk aan populariteit gewonnen. Maar nu is er een nieuwe variant te koop: de waterstoffiets. Waterstof tanken kan nog maar op een paar plekken in Europa. Toch neemt het Franse PragmaIndustries al een elektrische waterstoffiets in productie. De αlpha is de eerste commercieel verkrijgbare elektrische fiets met trapondersteuning die is voorzien van een brandstofcel. PragmaIndustries ging ervoor een samenwerking aan met een ander Frans bedrijf dat er een compactwaterstoftankstation bij kan leveren.

Bereik tot 150 kilometer

De αlpha heeft een hol frame waarin alle aandrijftechniek is weggewerkt. De waterstoftank ligt in het schuin opstaande framedeel achter het balhoofd. Om voor een laag zwaartepunt te zorgenliggen de brandstofcel en de elektromotor achter elkaar, helemaal onder in het frame.De elektromotor is direct aan de trapas gekoppeld om elektrische trapondersteuning te leverentot snelheden van 25 kilometer per uur. Afhankelijk van hoe hard de fietser zelf trapt, de wind, de glooiing van de weg en het gewicht van de berijder heeft de αlpha een bereik van 135 tot 150 kilometer. Dat maakt forenzen mogelijk over aanzienlijke afstanden. Om het probleem van een ontbrekend netwerk aan waterstoftankstations te ondervangen, werkt Pragma Industries samen met Ergosup. Dit bedrijf ontwikkelde de HyRiS, een compact en op zichzelf staand waterstofpompstation. De HyRiS produceert waterstof door middel van elektrolyse van water. Die waterstof wordt onder een druk van 248 bar opgeslagen in gasflessen, die direct zijn te gebruiken om te tanken.

Groene stroom

Raken de waterstofflessen leeg, dan slaat de elektrolyse weer aan om ze bij te vullen. Op die manier is het systeem ook te gebruiken voor de opslag van groene stroom afkomstig van zonnepanelen of een kleine windturbine. De waterstoftank van de αlpha heeft een inhoud van 2 liter en is volgens Pragma Industries binnen twee minuten vol te tanken. Het opladen van een gewone elektrische fietsaccu daarentegen duurt makkelijk een paar uur. Bijkomend voordeel is dat de prestaties onder alle weersomstandigheden gelijk blijven, terwijl de prestaties van een accu in de kou dramatisch kunnen kelderen. Toch blijft het afwachten of waterstof voor fietsen uiteindelijk doorbreekt of niet.

Tekst: Paul Schilperoord

Het laatste nieuws ontvangen?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. We beloven je dat we vertrouwelijk omgaan met je gegevens en je niet te vaak zullen mailen. Je ontvangt alleen een nieuwsbrief als er ook echt nieuws is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *